TÜRKİYE VE AB ORTAK DEĞERLERİ: EĞİTİM SİSTEMİNE YANSIMALARI KONFERANSI
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, “Nobel Ödülü alan Aziz Sancar’ın başarısını Türkiye’de aldığı eğitime borçlu olduğunu açıklaması bu bakımdan çok çarpıcıdır. Zannediyorum eğitimimize ilişkin dile getirilen pek çok ezberi bu açıklama yerle bir etti. Bunu da söylemek isterim ki Aziz Sancar, yaptığı bütün açıklamalarıyla evrensel bir ödüle değer görülürken yerli ve milli olunacağını da gösterdi” dedi.
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülmekte olan “Öğrenciler AB’yi Öğreniyor Projesi” kapsamında “Türkiye ve AB Ortak Değerleri: Eğitim Sistemine Yansımaları” konulu uluslararası bir konferans düzenlendi. Hilton Otel’de gerçekleşen konferansa Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’nın yanı sıra proje takım lideri Willem H. Kolthof, MEB, AB ve Dışilişkiler Genel Müdürü Ziya Yediyıldız, Merkezi Finans ve İhale Birimi Başkanvekili Emine Döğer, Büyükelçi AB Türkiye Delegasyonu Başkanı Hansjörg Haber katıldı. Konferansın açılış konuşmasını yapan Bakan Avcı, Türkiye ile Avrupa Birliği arasında devam eden tam üyelik müzakerelerinin yeniden canlandığı bir ortamda böyle bir konferansın yapılıyor olmasının ayrıca anlamlı olduğunu belirterek, “Avrupa’daki dostlarımız mülteci kriziyle birlikte Avrupa kıtasının güvenliğinin Anadolu’dan başladığını yalın bir şekilde görme imkanı buldular. Ümit ederim ki müzakerelerimiz hızla devam eder ve AB deklare ettiği evrensel ilkelere uyarak adil, hakkaniyete uygun bir süreçten sonra Türkiye’nin tam üyeliği önündeki engelleri kaldırır. Türkiye’nin üyelik için başvurduğu tarihten bu yana geçen zamanı ancak siyasi sebeplerle ve oluşturulmuş zihni bariyerlerle açıklayabiliyoruz. Biz AB’yi tanımak için çaba gösterirken AB’nin de bizi tanımaya ve anlamaya ihtiyacı var. Ümit ederim bu konferans bizim kendimizi anlatmamıza, AB üyesi devletlerin ve kamuoyunun da bizi tanımasına katkı sağlar” diye konuştu.
Türkiye’nin eğitim alanında yeterli tecrübeye sahip olduğuna dikkat çeken Avcı, şunları söyledi:
“Evrensel ilkeleri de atlamayan ve yakından takip eden bir anlayışla çalışıyoruz. Bizim okullarımızdan mezun olan öğrencileri dünyanın bütün üniversitelerinde başarıyla öğrenim görebiliyor. Nobel Ödülü alan Aziz Sancar’ın başarısını Türkiye’de aldığı eğitime borçlu olduğunu açıklaması bu bakımdan çok çarpıcıdır. Zannediyorum eğitimimize ilişkin dile getirilen pek çok ezberi bu açıklama yerle bir etti. Bunu da söylemek isterim ki Aziz Sancar, yaptığı bütün açıklamalarıyla evrensel bir ödüle değer görülürken yerli ve milli olunacağını da gösterdi. Demek ki eğitimin iki niteliğini de birbiriyle çatışmadan yaşatmak mümkün. Yani eğitimin bir milli yönü, bir de evrensel yönü var. Bu iki özellik birbirinin karşıtı değildir. Aksine birbirini destekleyen ve zenginleştiren bir akışa sahiptir. AB temalı bütün çalışmalarımızla bizim evrensel değerlere uyum içinde olma konusundaki kararlılığımızı ve iyi niyetimizi belli eden çalışmalardır. Büyük insanlık ailesinin bir parçası olarak bilimin, eğitimin, sanatın gelişmesinde bütün işbirliklerine ve etkileşimlere açığız ve bu konuda hiç korkumuz çekincemiz yok. Bu konferansta iyi niyetimizin ve işbirliği yapma arzumuzun göstergelerinden biridir.”
Konuşmasının sonunda Bakan Avcı, Cevat Çapan’ın çevirisini yaptığı Konstantinos Kavafis’in “İthaka” şiirini okudu.
İki gün sürecek olan konferansa 81 ilden koordinatör öğretmenler, Milli Eğitim Bakanlığı il müdürleri, Bakanlık personeli ve ilgili kurum temsilcileri katılıyor. Konferansta Türk toplumunda AB ortak değerlerine ilişkin farkındalığın yükseltilmesinde eğitimin nasıl bir araç olabileceği konusuna odaklanılacak. Uzun ismi ile “Öğrenciler AB’yi Öğreniyor: Ortak Değerler, Temel Haklar ve Politikalar Teknik Destek Projesi”, Aralık 2014-Aralık 2016 tarihleri arasında sürdürülmekte olan, 3 milyon 256 bin euroluk bütçesiyle AB konusunda farkındalık yaratmak üzere başta bilgi, resim, slogan ve kısa öykü yarışmaları olmak üzere birçok faaliyeti içeren bir proje.